Gezonde school

De Súdwester is een Gezonde School. In de lessen is er structurele aandacht voor gezonde voeding en gezond gedrag. We hebben een groot schoolplein waar de kinderen ruimte hebben om actief te zijn en er is een watertappunt van "Join the Pipe". De kinderen van groep 6 koken in het wijkcentrum en groep 7 krijgt les van een voedingsconsulente. Ook doen we mee aan het Nationaal Schoolontbijt, "Ik eet het beter" en EU Schoolfruit. Via de schoolarts wordt de leerling gevolgd op sociaal-medisch vlak en kunnen gezondheidsproblemen worden gesignaleerd.

De Súdwinkel

In de school hebben wij een eigen winkel, "de Súdwinkel". De Súdwinkel wordt elke week bevoorraad met verschillende soorten fruit. Zo leren de kinderen welke fruitsoorten er zijn, maar ze leren er nog veel meer.

De Súdwinkel, meer dan alleen gezond!

We hebben winkelpersoneel die reclame leren maken en aanbiedingen aan te prijzen. Ze leren klantvriendelijkheid en netheid. Daarnaast moet het winkelpersoneel regelmatig wegen hoeveel fruit de klant koopt en vervolgens berekenen hoeveel dat gaat kosten. Vervolgens leert het kassapersoneel een som te maken en daarbij handig gebruik te maken van de rekenmachine. En daarna natuurlijk leren hoe je met de kassa werkt en wisselgeld teruggeeft. Ook de klant leert hoe hij zich moet gedragen in een winkel. Op je beurt wachten is bijvoorbeeld soms heel lastig. Maar ook het uittellen en samenstellen van de juiste hoeveelheid fruit voor de groep is een belangrijke vaardigheid. En tot slot natuurlijk het rekenen met brief- en muntgeld en checken of je voldoende wisselgeld hebt teruggekregen. Kortom, de Súdwinkel zorgt voor een rijke context waarbinnen kinderen vooral leren door te doen.

Voedings- en Traktatiebeleid

In het kader van de Gezonde School heeft de Súdwester een richtlijn opgesteld voor de pauzehap, het lunchpakketje en traktaties. Binnen deze afspraken en adviezen bepalen ouders zelf wat zij hun kinderen meegeven. Wij vragen daarbij wel om begrip en ondersteuning van de ouders. Het gaat immers om de gezondheid van de kinderen.

Ochtend pauze

De ochtendpauze op school is het moment om 15 minuten te bewegen en om even iets te eten en te drinken. Dit is belangrijk om het vol te houden tot de middagpauze. Een pauzehap is niet bedoeld als hele maaltijd. Geef daarom iets mee wat niet te groot is. Fruit, rauwkost en brood (bruin of volkoren) zijn dan goede opties, snoep uiteraard niet. Water is altijd beschikbaar en u kunt er ook voor kiezen om (karne-) melk mee te geven. We willen niet dat kinderen fris- of energydrank mee nemen.

Lunchpauze

Tussen de middag blijven alle kinderen over. Voor of na het nuttigen van de lunch spelen alle leerlingen gedurende 15 minuten op het plein. Ouders geven hun kind een gezond lunchpakket en verantwoord drinken mee, met dezelfde onderdelen als bij de ochtendpauze, maar dan zoveel als voor een lunch nodig is. Gezond beleg op brood is belangrijk: kaas, vleeswaren (de magere variant), groente, fruit en ei zijn hier voorbeelden van. Op de website van het Voedingscentrum staan mooie voorbeelden van een gezonde lunch. Geschikt voor de lunch vinden wij bijvoorbeeld:

• Volkorenbrood of bruinbrood
  • Eventueel als variatie: volkoren knäckebröd, roggebrood of mueslibol
  • Geschikt beleg voor in het trommeltje is beleg dat niet te veel verzadigd vet en zout bevat zoals 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse en light zuivelspread.
  • Notenpasta of pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker.
  • Groente en fruit zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg en voor erbij.

Er is een gezonde lunch, boterhammen en fruit, beschikbaar voor leerlingen die geen lunch mee krijgen van thuis.

Drinken

Kinderen drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch dranken zonder toegevoegde suikers, zoals halfvolle melk, yoghurtdrank zonder toegevoegde suikers, karnemelk of kraanwater. We vragen ouders geen limonade, frisdranken, sportdranken en vruchtensappen mee te geven omdat ze erg veel suikers bevatten.

Trakteren

Trakteren is een feest op zich voor een kind. Bedenk dat een traktatie altijd een extraatje is en dus niet groot hoeft te zijn. Zo kan ook het aantal calorieën worden beperkt. Het hoeft natuurlijk niet altijd iets eetbaars te zijn, een klein cadeautje kan ook (mooie pen/potlood, bellenblaas, stuiterbal of ballon). Als we zien dat een traktatie erg buiten de richtlijnen valt (te veel snoep, kleurstoffen etc.) kunnen we besluiten om het aan de kinderen mee naar huis te geven, zodat de ouders zelf kunnen bepalen of en wanneer deze traktatie wordt gegeten. Als we zien dat er regelmatig eten mee gegeven wordt dat niet past in het vastgestelde beleid dan neemt de leerkracht hierover contact met u op.