Klachtenregeling

Klachtenregeling SBO Súdwester

Ouders en leerlingen De hieronder beschreven klachtenregeling stelt leerlingen en ouders in staat ergens terecht te kunnen met klachten van allerlei aard met betrekking tot SBO de Súdwester, met de garantie dat deze afgehandeld zal worden.

Hoe dient u een klacht in?

Wanneer u een klacht heeft over de school, kunt u in gesprek gaan met de groepsleerkracht van uw kind. Veelal leidt dit tot een oplossing voor het probleem. Een enkele keer lukt dit niet, u kunt dan contact opnemen met de directeur van de Súdwester om uw klacht te bespreken. Wanneer uiteindelijk geen oplossing wordt gevonden is het uw goed recht een hiertoe aangestelde contactpersoon aan te spreken. Wie dit is en hoe uw klacht in behandeling wordt genomen kunt u zien in het onderstaande schema, tezamen met de namen en telefoonnummers van de betrokken personen en of instanties. De directeur van de school zal het bevoegd gezag, dat is de bestuurder, informeren. Ook als ouders/verzorgers bent u vrij contact op te nemen met de bestuurder. De actie/reactie van de bestuurder is op maat en zal gericht zijn op het ondersteunen van de school/directie in het komen tot de best passende oplossing, waarbij het belang en welbevinden van de leerlingen voorop gesteld wordt.

In een schema weergegeven:

U heeft een klacht en praat hierover met de groepsleerkracht en/of de directeur. Dit leidt uiteindelijk niet tot een oplossing. U kunt dan contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon van de Súdwester, Jitske van Balen, gedragsspecialist.

 

▼ Deze luistert naar de klager en verwijst indien nodig door naar de externe vertrouwenspersoon voor leerlingen/ouders, Mevrouw Anneke Westerhuis-Veenstra Tel. 06 – 31 64 92 79. U als ouder/verzorger kunt ook zelf besluiten contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon.

▼ De vertrouwenspersoon probeert een oplossing voor de klacht te bewerkstelligen. Lukt dit niet, dan begeleidt de externe vertrouwenspersoon de klager bij het indienen van de klacht bij het bevoegd gezag, dat is de bestuurder of de Landelijke Klachtencommissie.

▼ SBO de Súdwester Landelijke Klachtencommissie Kaatsland 5b Secretariaat Postbus 85191 8601ZD, Sneek 3508 AD Utrecht Tel. (0515) 414110 Tel: (030) 280 95 90 info@sbo-sudwester.nl info@onderwijsgeschillen.nl

▼ De bestuurder onderzoekt en onderneemt De Klachtencommissie brengt advies uit indien nodig actie, afhankelijk van de aard aan de bestuurder. en urgentie van de klacht. De bestuurder neemt een beslissing.

Seksuele intimidatie

Wanneer u een (redelijk) vermoeden heeft dat uw kind (of dat van een ander) op school seksueel geïntimideerd wordt of dat er een zedenmisdrijf heeft plaatsgevonden, kunt u direct contact opnemen met de bestuurder van de school of de vertrouwenspersoon bij de GGD (tel: 058 – 2334334).

Verder is al het personeel (leerkrachten, directies, schoonmaakpersoneel, vrijwilligers, enz.) van de school bij vermoeden of redelijk vermoeden van seksuele intimidatie of zedenmisdrijf verplicht om hiervan melding te doen aan de bestuurder van de school. De bestuurder zelf is verplicht aangifte te doen bij de Vertrouwensinspecteur. De Vertrouwensinspecteur zal het de bestuurder adviseren over de vervolgstappen.

Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: Meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900-1113111 (lokaal tarief). Ook is school gehouden aan de zgn. meldcode van Veilig Thuis. (www.veiligthuisfriesland.nl)

Bezwaarprocedure plaatsingsadvies Voortgezet Onderwijs

Hoewel het opstellen van een plaatsingsadvies VO op de scholen uiterst zorgvuldig plaatsvindt, kan het natuurlijk voorkomen, dat ouders het niet eens zijn met het gegeven advies voor hun kind en daar in het contact met de leerkracht niet uitkomen. Hiervoor is een bezwarenprocedure ingericht:.

1. Ouders die bezwaar willen indienen tegen het plaatsingsadvies VO, kunnen het bezwaar schriftelijk indienen bij de bestuurder. SBO de Súdwester Kaatsland 5b 8601ZD, Sneek, Tel. (0515) 414110, info@sbo-sudwester.nl. In dit bezwaar staan uw contactgegevens opgenomen, naam en afgegeven advies voor uw kind en een beschrijving van de kwestie waarover u van mening verschilt.

2. Het bezwaar moet vóór 1 april van het jaar waarin het advies is afgegeven binnen zijn bij de bestuurder. Ook naar aanleiding van de eventuele heroverwegingen na de eindtoets kan een bezwaar worden ingediend. Deze dient vóór 1 juni van dat schooljaar binnen zijn bij de bestuurder.

3. De bestuurder stelt een bezwaarcommissie aan met deskundigen die niet bij de advisering betrokken zijn.

4. De bezwaarcommissie vraagt informatie op. Dit kan schriftelijk gebeuren, maar als onderdeel van de procedure kan de commissie ook betrokken partijen horen.

5. Op basis van alle beschikbare informatie heroverweegt de bezwaarcommissie het plaatsingsadvies.

6. De bezwaarcommissie informeert ouders/verzorgers schriftelijk van haar besluit en wijst ouders op de mogelijkheden voor bezwaar en beroep.

7. De bezwaarcommissie informeert school schriftelijk van haar besluit en indien nodig past school het plaatsingsadvies aan, aan de heroverweging van de commissie.

 

De bezwaarcommissie bestaat uit: de directeur, een psycholoog die niet bij de advisering is betrokken, de voorzitter van het commissie van begeleiding van de Súdwester.