KIES coaching

Kinderen en de spel- en praatgroep KIES
Kinderen kiezen niet voor de scheiding van hun ouders. Het overkomt ze.

Het KIES-zorgplan is ontwikkeld door Nelly Snels-Dolron en Maaike Kort van Bureau Klassenwerken. Dit is een pedagogisch adviesbureau. Vanuit hun ervaring als docent Humanistisch Vormings Onderwijs, zagen zij de steeds groter wordende groep kinderen in echtscheidingssituatie en de enorme behoefte van deze groep aan gehoor en begeleiding. Na uitgebreid onderzoek en het draaien van pilots is de spel- en praatgroep KIES tot stand gekomen. Al snel is samengewerkt met de universiteit van Utrecht en heeft effectenonderzoek aangetoond dat kinderen die het KIES-programma hebben gevolgd:

• Beter communiceren met hun ouders
  • Hun gevoel van welzijn verbetert
  • Zij de scheiding beter begrijpen
  • Beter weten wat te doen als er problemen zijn

Frequenter contact hebben met de (meestal uitwonende ) vader.

​​​Wat gebeurt er tijdens de KIES-bijeenkomsten?

• Praten over wat je moeilijk vindt
  • Horen hoe anderen daarmee omgaan
  • Oefenen hoe je iets kunt vertellen
  • Jezelf proberen te begrijpen
  • De scheiding proberen te begrijpen

Hoe gebeurt dat?

Aan de hand van een verhaal, hun eigen verhaal, spel, drama, tekenen en andere creatieve vormen gaan we met de kinderen in gesprek.
De kinderen helpen elkaar met oplossingen en kunnen in een veilige omgeving praten over de dingen die ze moeilijk vinden rondom de scheiding.

Deelnemen aan de spel- en praatgroep KIES is met lotgenoten.
Dat is waar de kinderen herkenning in gaan vinden. De kinderen komen er na de wat onwennige kennismaking achter dat er nog veel meer kinderen zijn die soortgelijke ervaringen hebben als zij.

De groep is niet groter dan tien kinderen. De leeftijden lopen wat uiteen, maar vaak niet meer als in de gezinssituatie. Hoe lang de scheiding van de ouders is geleden, is verschillend en ook de eigen ervaringen en hoe de omgeving ermee om zijn gegaan, zijn verschillend.

Aan het einde van de spel- en praatgroep hebben kinderen een proces doorlopen. Dat proces gaat in op de fases van de scheiding. Hoe hoorde je ervan, hoe is de situatie nu en hoe zou het er in de toekomst uit kunnen zien. Iedereen zit in een andere fase. Sommige kinderen maken de scheiding nog maar net mee en anderen kunnen al vertellen dat ze bijvoorbeeld hebben leren omgaan met een nieuwe partner bij één van de ouders en een nieuw kind in dat gezin.

Wat kunt u verwachten van de reacties van kinderen tijdens deelname aan de KIES-groep?

Soms reageren kinderen direct, soms in een wat later stadium. Hoe kinderen reageren heeft te maken met wat zij te verwerken hebben, de fase van de scheiding waarin zij zitten, de eigen leeftijdsfase en hun eigen temperament. Belangrijk is dat u als ouder kunt luisteren naar uw kind. Wat laat uw kind weten door het gedrag? Welke vragen stelt het kind en waarom? Zijn dat zorgen of angsten? U kunt gerust met uw kind praten over de scheiding. Antwoorden krijgen is vaak minder belastend dan je eigen verhaal gaan verzinnen, want dan fantaseren kinderen soms de vreselijkste dingen, bijvoorbeeld dat zijzelf schuldig zijn aan de scheiding.

Kinderen kunnen plotseling erg emotioneel reageren. Het verdriet of de boosheid die zat weggestopt komt er uit, en dat is goed; zo wordt het geen blokkade. Geef daarbij natuurlijk wel de eigen grens aan en de gewenste uitingsvorm. Kinderen die het moeilijk vinden om te laten merken wat zij vinden en voelen over de scheiding kunnen in het begin een ontkennende houding aannemen. Ook kunnen zij reageren dat zij de KIES-groep niet nodig vinden voor zichzelf. Over het algemeen kunnen zij na een aantal bijeenkomsten de scheiding beter begrijpen en verwerken.

Alleen als kinderen echt niet willen, zal deelname voor hen niet helpen.

Uw kind kan worden aangemeld voor deelname aan de KIES-groep via de leerkracht of bij één van de KIES-coaches.

De KIES-groep wordt zo mogelijk twee keer per jaar gegeven.

Suzan Koerten

Leerkracht